Websiterendement
Image default
Zakelijk

Een interactieve website en een kennisportaal voor je leden

Een interactieve en levendige website is van groot belang. Leden worden dan namelijk betrokken bij de vereniging. Ze zijn op de hoogte van activiteiten, evenementen en ander belangrijk nieuws. Denk aan de bekendmaking van een nieuw bestuur of FAQ’s. Ook een kennisportaal is relevant voor jouw vereniging. Met een goede website en een kennisportaal kun je optimaal communiceren. Maar hoe verzorg je die optimale communicatie? Je leest het in dit blog.

 

Goede website

Een goede communicatie start met een website voor verenigingen. Een duidelijke website voorkomt onnodige interactie met leden. Denk hierbij aan een FAQ op je website, waarbij de leden niet voor iedere vraag een mailtje hoeven te sturen. Dit is prettiger voor zowel het bestuur/organisatie als de leden. Een modern en gebruiksvriendelijke website is de key voor de communicatie.

 

Een website voor verenigingen heeft dan ook vele voordelen. De belangrijkste is de persoonlijke informatieverstrekking voor leden. Als iets ongestructureerd op de website staat, is het voor leden lastig de juiste informatie te vinden of te filteren. Met een goede website kan ieder lid de informatie vinden. Je hoeft enkel een stabiele internetverbinding te hebben! Daarnaast kan aansluitend bij de website een app gebouwd worden waar leden op kunnen inloggen. Ook hier kan je persoonlijk met de leden communiceren. Tot slot verloopt ledenwerving gemakkelijker met een goede, overzichtelijke website. Veel verenigingen hebben namelijk te maken met een teruglopend aantal leden. De werving van nieuwe leden wordt kracht bijgezet door een goedwerkende en overzichtelijke website. Uitstraling zegt immers alles.

 

Kennisportaal

Naast een goedwerkende en mooie website, is ook een kennisportaal van belang voor communicatie naar je leden. Veel organisaties beschikken over een grote hoeveelheid aan verslagen, cijfers, artikelen en andere vormen van informatieoverdracht. Een kennisportaal of kennisbank is een omgeving waarbij de digitale content op een centrale plek samenkomt. Een kennisbank moet aan een aantal eisen voldoen. Het moet overzichtelijk, gebruiksvriendelijk, toegankelijk en goed vormgegeven zijn. Zo kunnen de juiste personen op een gemakkelijke manier bij de bestanden.

 

Een kennisbank heeft drie belangrijke pagina’s nodig. De eerste is de overzichtspagina waarbij de gebruiker kan filteren op categorie om de juiste pagina te vinden. Ook moet een specifieke zoekopdracht ingevoerd kunnen worden om een hoge gebruiksvriendelijkheid te creëren. Daarnaast is een detailpagina ook van belang. Op deze pagina vindt de bezoeker de content waar hij of zij naar op zoek was. Bij meerdere documenten op deze pagina is het belangrijk om een goede en logische archivering toe te passen. Tot slot een inspiratiepagina. Deze is voor de bezoeker die nog niet exact weet waar hij of zij naar op zoek is. Hier staat uitgelichte content waarmee je de bezoeker inspireert en leidt naar het kennisportaal.