Websiterendement
Image default
Meubels

Vier tips voor koukleumen

Als je een echte koukleum bent, kan de winter best een uitdagende periode zijn. Toch kun je van alles doen jezelf in deze periodes toch comfortabel te houden. Dit zijn vier tips voor koukleumen!

Koop handige gadgets

De markt speelt in op mensen die slecht tegen de kou kunnen. Er bestaan een hoop fijne gadgets met een elektrisch verwarmingselement, zodat je niet afhankelijk bent van je eigen lichaamswarmte om warm te worden en te blijven. Denk bijvoorbeeld aan handschoenen met een verwarmingselement, of warmtekussens die je lekker tegen je aan kunt houden. Je kunt ook een warmtekleed kopen, dat je lekker over de bank kunt spreiden, zodat je op een warme ondergrond kunt zitten.

Verwarm je extremiteiten

Alle uitstekende dingen aan je lijf, zoals je handen, je voeten, je oren en je neus, koelen het snelst af. Wanneer deze dingen eenmaal koud zijn, gaat de rest van je lijf ook oncomfortabel voelen. Houd je extremiteiten dus lekker warm als je naar buiten gaat met goede sokken, schoenen, wanten en een muts. Trek je jas hoog op om te zorgen dat je neus niet te koud wordt. Draag ook in huis altijd iets aan je voeten.

Blijf in beweging

Van bewegen ga je verbranden en als je verbrand blijf je lekker warm. Door in de ochtend al even in beweging te komen (door een wandeling te maken of naar je werk te fietsen) is je verbranding al lekker geactiveerd en koel je gedurende de dag minder snel af. Regelmatig sporten is sowieso een goed idee: mensen met meer spiermassa koelen namelijk minder snel af. Bovendien zorgt voldoende beweging voor meer bruine vetcellen, die beter in staat zijn tot het vasthouden van warmte dan hun witte broertjes.

Eet voldoende

Tot slot: houd je verbranding ook op gang door voldoende te eten. Gedurende de winter is je lijf ontzettend veel energie kwijt aan het warm houden van je lichaam. Je verbrandt meer calorie├źn dan in de zomer. Zorg dus dat je voldoende eet om de energiebehoefte van je lichaam te voorzien. Kies voor een veelzijdig dieet bestaande uit veel eiwitten en gezonde vetten en koolhydraten.